Kuieren in Victoria

6 augustus 2015 - Victoria, Canada

Vroeg uit de veren want we hebben vandaag een lange reisweg af te leggen naar Victoria. De bochtige weg om uit Tofino weg te raken ligt zwaar op de maag en zo verovert Lauran al gauw een plaats vooraan in de auto.

Tegen de middag maken we een eerste stop in Chemanius. Na een gezellig picknickmoment onder de bomen maken we een wandeling door het dorpje om de mooie muurschilderingen te bewonderen. Ze vertellen over het leven van het dorp vroeger.

Terug op weg en onze meisjes vallen in slaap. Tegen drie uur komen we aan in Victoria, VICTORIE!!! Onze kamer is weer top en na een snelle organisatie, Lauran kiest steeds in welk bed en aan welke zijde ze wil liggen, vertrekken we richting downtown. Na 20 minuten stevig door stappen komen we aan de Gate of Harmonious Interest. Simpel gezegd is dat de toegangspoort naar Chinatown. Na even een foto te nemen en te lezen wat onze reisgids hierover te zeggen heeft blijkt er zelfs muziek uit te komen. We kuieren verder naar het kleinste straatje van de stad, Fan Tan Alley. Op het dunst kunnen we niet met twee naast elkaar en voor een corpulente mens kan het tot een verstopping van het straatje leiden. Dan naar de Market Square. Zeer gezellig en met veel bloemen om alles extra op te vrolijken. We liepen daarna achtereenvolgens naar een houten straat, Washington Alley, Bastion Square en het vroegere glazen straatje van Victoria, Trounce Alley. Wat nog rest zijn de authentieke gaslampen. Niets wat niet mag gezien worden dus.

Een plaatselijke bewoner raadt ons aan naar de Inner Harbour te stappen. De kade staat vol met artisanale kraampjes en er stijgen heerlijke geuren op uit de vele eetstalletjes. Heel wat plaatselijke muzikanten en artiesten vrolijken de boel op. Op het water varen watertaxi's af en aan. Ze hebben de meest vrolijke kleuren. Ook watervliegtuigen gaan af en aan. We besluiten de kade te volgen tot aan James Bay. Daar treffen we tot Heleen haar spijt niet de zanger aan maar wel een verzameling woonboten en paalwoningen, Fisherman's Wharf.

Onderweg daarheen bewonderen we werken van de architect die zich in deze stad mocht uitleven, Francis Rattenbury. Zijn belangrijkste en meest opmerkelijke gebouwen zijn het Empress Hotel en de BC Legislative Building of droog gezegd de parlementsgebouwen.Je kan op bijgevoegde foto's mee genieten.

De honger slaat toe en na even rond neuzen vinden we het meest fantastische terrasplekje. In de zon, zicht op de haven, weg van de auto's,... Overtuigd?
We eten uiteraard vis!
Genoeg gerust en we besluiten nog even het oudste huis van Victoria te gaan bewonderen, Helmcken House en lopen door naar het lelijkste park dat we ooit gezien hebben. Onmiddellijk rechtsomkeer maken dus want het ligt er ook al vol zwervers die daar hun 'hotel' geboekt hebben. Een werkpuntje voor de stad. Likkend aan een kinderijsje , want de regular waren weer in reuzemaat, hangen we nog wat de toerist uit. De twintig minuten terug stappen we in een recordtempo wegens hoogdringendheid van ons allemaal. Gelukt, opnieuw een geslaagde dag.

1. Koen en C10:
    8 augustus 2015
    Wij zorgen voor op den BBQ Chinees,want die lusten jullie toch rauw :-).